Tips bij fotofobie

Lichtgevoeligheid of fotofobie is een intolerantie voor licht. Het is geen ziekte, maar een symptoom. Er kunnen verschillende oorzaken en oogziekten aan ten grondslag liggen. De behandeling bestaat vooral uit het behandelen van de oorzaak, indien deze bekend is. Verder is er vaak advies om met een zonnebril en hoed het maar zien te redden. Voor mij was een gewone zonnebril bij lange na niet voldoende en begon de zoektocht naar oplossingen.

Sinds een paar jaar heb ik een grote overgevoeligheid voor licht; fotofobie. Aanvankelijk lag ik zomers iedere dag rond 16u op bed, omdat ik dan mijn ogen niet meer open kon houden en beroerd was van het licht. Met de oplossingen die ik inmiddels gevonden heb, heb ik mijn vrijheid in de zomer weer terug! Er zijn teveel mensen die gevangen zijn door hun lichtgevoeligheid en zich onvoldoende buiten kunnen verplaatsen, dat ik daarom deze pagina heb aangemaakt. Bij de oogpoli wist niemand me te helpen namelijk! Omdat ik met bril wel 100% zie, mocht ik niet naar Visio waar ze wel de kennis hadden van lichtgevoeligheid. Dat ik ziek werd en niet functioneerde, werd niet meegenomen in de regels van toegang tot de zorg. Lang leve de eigen vindingrijkheid!

Op deze site deel ik graag mijn ontdekkingen met jullie.

Voor mij TIP NUMMER 1! Deze zonnebril was het die voor mij HET verschil uitmaakte in de zomer tussen ziek worden en weer kunnen functioneren. Hij beschermt 100% tegen UV stralen en is 4% lichtdoorlaatbaar. De donkerste bril die deze site heeft. De bril past over mijn eigen bril heen en geeft rondom bescherming. Hij is er in groot en klein model. Ze hebben meerdere merken, soorten en percentages lichtdoorlaatbaarheid. Klik hier voor meer informatie. Dit is het grote model, er is ook een klein model.

Zonnebril 4% lichtdoorlatend

Een geweldige ontdekking, waar ik toevallig tegenaan liep: lezen in kleur. Bij mij is de gevoeligheid vooral gericht op de kleur wit, deze kan echt pijn doen aan mijn ogen. Door gekleurde linealen over een tekst te leggen en digitaal ook een kleurfilter te gebruiken verzacht ik het wit. Dit is in allerlei kleuren mogelijk, zodat je zelf kan testen welke kleur voor jou de meeste rust brengt. Lezen in kleur geeft in het algemeen rust bij visuele stress en kan dus ook andere leesproblemen verminderen. Hier meer informatie.

Tegenwoordig kom je ook ver met de blauw licht filters die je als app kan downloaden. Er zijn er verschillende waarbij je ook kan kiezen in welke kleur er een filter over je scherm komt.


Deze tip is wellicht een inkopper, maar toch… welke gordijnen heb je thuis hangen? Ik begreep van meerdere mensen dat ze thuis in het donker met de gordijnen dicht zaten. Heb je overwogen om glasgordijnen aan te schaffen? Dan neem je een deel van het daglicht weg, maar zit je niet helemaal in het donker. Met een lichte simpele doorschijnende stof en een spandraad als goedkoop middel voor ophangen had ik uiteindelijk voor €70 het geregeld. De witte luchten buiten doen me nu geen pijn meer en ik kan gewoon naar buiten kijken!


Tip voor brildragers: Er is een klepje die je over de pootjes van je bril schuift en dan van bovenlangs het licht wegneemt. Dat is vooral handig wanneer het meest vervelende licht van boven komt, zoals bijvoorbeeld in een kantooromgeving. Als zo’n klep voldoende voor je wegneemt, kun je beter oogcontact met mensen maken dan wanneer je een zonnebril binnen op moet zetten. Klik hier voor meer informatie.

Klepje voor over je bril, neemt licht van boven weg.

Of je nu nachtblind bent of niet, voor mij is een gele bril/voorhanger een goede oplossing als ik in het donker autorijd. Wat het namelijk doet voor mij is alle witte lampen geel maken, wat er een stuk zachter uit ziet. En tegelijkertijd heeft het meer contrast dan een gewone zonnebril. Er bestaan brillen in verschillende kleuren, dus er bestaat vast een kleur die voor jou verlichting brengt in het donker.

Vond je dit inspirerend, deel het dan snel!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin