Dingen die je eens gedaan moet hebben

Vorig jaar had ik een scheurkalender van dingen die je eens gedaan moet hebben. Lang niet alles sprak me aan, een aantal heb ik er bewaard om hier een keer te delen ter inspiratie. Have fun with it!

  1. Wordt danspartner (vooral handig voor single mannen)
  2. Spreek iemand aan in de supermarkt en laat jezelf verrassen.
  3. Stuur jezelf een bos bloemen en schrijf op het kaartje waarom je zo’n geweldig mens bent.
  4. Gun jezelf echte stilte.
  5. Zet jezelf in de spotlights, als amateur-toneelspeler, figurant of stand-up comedian. (deze noemen ze ‘voor mannen’, wat een rolbevestiging?!)
  6. Breng meer tijd door met je vrienden.
  7. Huur designkleding en bedenk een bijzondere gelegenheid om je haute couture te showen.
  8. Boek een singlesreis.
  9. Doe een cursus paaldansen (een flink stevige workout!).
  10. Dans in de regen.
  11. Verras je geliefde of een vriend(in).
  12. Maak een droomreis.
  13. Ga naar het theater.
  14. Zing voor (of met) je gezin, vrienden of …?
  15. Luister gewoon en laat je adviezen of oplossingen achterwege.
  16. Doe een melig wedstrijdje.
  17. Maak een nachtwandeling.
  18. Ga naar lachyoga.
  19. My bath is my castle, verander je badkamer in een oase van rust en vrede.
  20. Geen tupperware maar organiseer een ruilparty.
  21. Stop met een slechte gewoonte.
  22. Bevrijd je van slechte vrienden.
  23. Ga alleen op reis.
  24. Wees een voorbeeld.
  25. Stuur je partner, vriend(in) of jezelf een liefdesbrief.
  26. Treed op voor publiek.
  27. Ga op een blind date.
  28. Overwin je angsten.
  29. Ga naar een voetbalwedstrijd in een stadion.
  30. Vlieg naar New York.
  31. Doe een stadstour in je eigen stad.
  32. Begin een kussengevecht.
  33. Start een 365 dagen project (bv elke dag een foto op dezelfde plek of schrijf elke dag een brief.)
  34. Laat je verwennen, bv bij een schoonheidsspecialist of boek een massage.
  35. Maak grappige foto’s in een automaat.
  36. Ga naar een drive-in.
  37. Volg een cursus.
  38. Verander kleuren in je woonkamer.
  39. Schreeuw zo hard als je kunt.
  40. Mest je kelder, kledingkast of rommelkamer uit.
  41. Durf opnieuw te beginnen.
  42. Organiseer een vegetarische bbq voor vrienden.
  43. Breng een dag door met een fictieve partner (voor singles).
  44. Rijd spontaan naar het vliegveld en maak een stedentrip.
  45. Verzin een verhaal voor je kinderen.

Rommel

Geweldig, deze definitie van rommel. Rommel is dat wat je jaren bewaart en je dan weggooit een week voordat je het nodig hebt! Herkenbaar? Ook wel eens meegemaakt? Is dat de reden dat jij de neiging hebt tot bewaren of kun je vrij goed weggooien? Ik behoor tot de eerste categorie met de neiging tot bewaren. Hoe langer ik bewaar en het niet nodig heb, of vergeet dat ik het al in huis heb, hoe meer ik ontdek dat weggooien toch een handige optie is :-)!

Werken met een chronische aandoening

Jarenlang ben ik voorzichtig geweest in het vertellen over gezondheidsklachten, omdat ik aan het solliciteren was. Het roept helaas toch vaak angst voor ziekteverzuim op en over het algemeen lijkt eerlijkheid niet zo verstandig. Ik zorgde uiteraard dat ik alleen solliciteerde op functies die voor mij fysiek haalbaar waren. Maar ik baalde van het taboe dat erop lijkt te liggen en de gangbare gedachte dat je er beter niet over praat.

Nu ik geen werkgever meer zoek, prikkel ik mezelf het taboe van ‘chronische ziekte’ te doorbreken. Met een chronische aandoening is namelijk genoeg mogelijk. Functies in loondienst zijn vaak een vast hokje van werkzaamheden, condities en verwachtingen. Als ondernemer kun je je eigen ‘hokje’ inrichten hetgeen veel ruimte kan bieden aan mensen met een chronische aandoening. En zo kan het zijn dat ondernemerschap de enige manier is om je werkend leven vorm te geven vanuit jouw mogelijkheden.

Maar ondernemerschap zal niet iedereen liggen en het sociaal vangnet voor ondernemers is ook minder goed geregeld. Dan lees ik in artikelen dat 20% van de beroepsbevolking zou kampen met een chronische aandoening. Ik hoop dus dat ook in loondienst er (meer) flexibele hokjes mogen ontstaan, zodat mensen vanuit hun kracht en mogelijkheden ingezet kunnen worden ongeacht chronische ziekte of niet. Vanuit dat gedachtegoed heb ik ook deze website opgezet, kijken naar dat wat (en hoe) wel mogelijk is!

 

Mezelf zijn in dans

Blijft bijzonder om te ervaren wat dans met me doet. In gesprekken kan ik zo druk zijn met verwerken wat er gezegd wordt en wat ik aan sensaties oppak, dat ik soms niet meteen kan reageren. Al dansend hoef je niet te praten, er is alleen de beweging. En al sta ik daar alleen op een groot podium met een hoop mensen die naar me kijken, ze praten niet tegen me en ik zie ze te slecht om er sensaties van op te pakken. Geen gedachten in mijn hoofd wat ze van me vinden. Alleen ik, het podium, de muziek en mijn dans. Ik had ook nog ruimte om te spelen met mijn expressie en mijn blikken naar het publiek. Waar ik normaal zo druk bezig ben met verwerken, kon ik tijdens mijn dans steeds meer ontspannen en mezelf zijn. Zo zenuwachtig als ik van tevoren was, gleed het steeds meer van me af tijdens mijn dans en kwam ik veel rustiger het podium af dan ik erop ging. Blijft bijzonder mezelf zo anders te ervaren in tegelijkertijd zo’n spannende en zichtbare situatie 😍.

Wat is een hoax – 10 tips om ze te herkennen

Sommige mensen hebben een goede radar voor hoaxes en herkennen een hoax binnen een paar seconden. Voor andere mensen blijft het onduidelijk, want wie weet is het wel waar? Dan moet ik toch waarschuwen? Daarom hier een overzicht hoe je deze hoaxes kan herkennen.

Wat is een hoax?

Wat is een hoax? Een hoax is een nepbericht, een nepwaarschuwing die niet op waarheid gebaseerd is. Het is alleen bedoeld om mensen bang te maken, of  om gegevens of likes te verzamelen en daar geld aan te verdienen. Een hoax is van oorsprong een misverstand of slechte grap.

Hoe herken je een hoax?

  1.  Een hoax is vaak schreeuwerig verwoord, gebruikt veel hoofdletters, uitroeptekens en superlatieven. Ze zijn omschreven vanuit een zekere dreiging.
  2. Een hoax geeft geen specifieke datum, maar benoemt dingen als ‘gisteren’ of ‘vandaag’. Dat gaat iedere dag op als je dat leest.
  3. Je wordt opgeroepen om het bericht vooral zoveel mogelijk te delen, waarbij ze een beroep doen op je gevoel. Je moet bv iemand waarschuwen voor een virus of je maakt kans op een erg grote prijs.
  4. Men laat je weten dat het geen grap is hoor, het is op tv geweest. Je zal hier echter geen bronnen van terug kunnen vinden.
  5. Als je dit niet deelt, dan moet je gaan betalen voor Facebook of Whatsapp. Die bedrijven werken niet op deze manier!
  6. Als je dit deelt, dan gebeurt er dat en dat. Zo werkt de techniek niet. Er zal weinig gebeuren.
  7. Wanneer je doorgestuurd wordt naar een andere link, is het vaak om je gegevens te verzamelen.
  8. Echt? Zodra je dat denkt bij een bericht is de kans groot dat het een hoax is.
  9. Een prijs die niet wordt uitgereikt door het merk zelf, is vaak onjuist. Pagina’s die enkel zijn opgezet om dingen te kunnen winnen, zijn over het algemeen nep-pagina’s waar je nooit wat zal winnen.
  10. Naast de pagina’s uit punt 9 zijn er pagina’s over onderwerpen die gevoelig liggen, zoals Zwarte Piet en verdwenen mensen. Dit zijn vaak like-farmers. Like-farmers zetten pagina’s op om hier geld mee te verdienen. Als ze voldoende likes verzameld hebben kunnen ze deze doorverkopen. Ze roepen dus vooral op om hun pagina en hun berichten te liken en daarmee jouw statement te maken.


Check

Als je twijfelt kun je ieder bericht checken door een aantal trefwoorden uit het bericht in Google in te tikken. Vaak gaan de eerste hits die je dan krijgt al over het feit dat het bericht een hoax is en dus nep. Ik kom het zeer zelden tegen dat dit soort berichten echt zijn. Het is ook handig om de Hoax-wijzer op Facebook te volgen. Zij delen veel van deze nep-berichten, waardoor je sneller op de hoogte bent en je ze beter kan leren aanvoelen.

Wat te doen

Niemand word er wijzer of beter van als we nepberichten blijven verspreiden. En, soms wordt een hoax na een tijdje een semi-hoax. Dan vindt het niet op grote schaal plaats, maar af en toe soms wel. Ofwel, je kunt ook mensen op ideeën brengen met bepaalde hoax-berichten die je voor vervelende situaties waarschuwen. En daar waar hoaxes bedoeld zijn om jouw likes te verzamelen, is het enkel de pagina eigenaar die er beter van wordt (en flink geld verdient). Daarom, trap er niet in en deel deze berichten niet.

Kaizen, kleine stappen naar verandering

De filosofie van Kaizen is ontstaan rondom de Tweede Wereldoorlog, toen met weinig middelen efficiënter gewerkt moest worden. De naam Kaizen is gegeven in Japan, waar het gedachtengoed inmiddels veelvuldig geïmplementeerd is. Kaizen staat voor kleine stappen naar verandering. Een grote vernieuwing of verbetering gaat vaak met zulke grote veranderingen gepaard dat dit bij mensen op weerstand stuit. Het maakt de amygdala wakker en onderdrukt de cortex en ons vermogen tot creatief denken. Met de kleine stappen van Kaizen omzeil je deze mechanismen van je hersenen, je omzeilt de weerstand en wakkert het creatief denken aan. Dit artikel is een samenvatting van het boek ‘De kunst van Kaizen’, geschreven door Robert Maurer.

Kaizen gaat uit van een aantal strategieën.

1. Het stellen van eenvoudige vragen

De eerste strategie is het stellen van eenvoudige vragen om angst te verdrijven en creativiteit aan te moedigen. Eenvoudige vragen scheppen een mentale omgeving die ongegeneerde creativiteit en speelsheid verwelkomt. De vragen hoeven niet tot direct antwoord te leiden, maar kun je laten ‘werken’ in je brein. Als je je hersenen langere tijd bij herhaling dezelfde vraag voorspiegelt, kunnen ze uiteindelijk niet anders dan een antwoord op de vraag gaan zoeken.

Maak de vragen klein en eenvoudig, zodat ze geen angst oproepen. Hier enkele voorbeelden van Kaizen vragen, ter inspiratie voor jouw eigen vragen.
– Welke ene kleine stap kan ik zetten in de richting van mijn doel?
– Als ik zeker wist dat ik niet zou falen, wat zou ik dan anders doen?
– Als gezondheid mijn eerste prioriteit is, wat wil ik vandaag dan anders doen?
– Op welke manier kan ik mezelf eraan herinneren dat ik meer water wil drinken?
– Hoe kan ik dagelijks een paar minuten tijd overhouden om oefeningen te doen?
– Wie kan ik om hulp of inspiratie vragen?
– Welk klein en liefdevol gebaar zou je nu van een partner willen zien? (i.t.t. Hoe ziet mijn ideale partner eruit?)
– Als ik 100% zeker was dat mijn prins op het witte paard binnen een maand zou verschijnen, wat zou ik vandaag dan anders doen?
– Stel dat jouw ideale man dezelfde interesses heeft, waar wil je hem dan ontmoeten?
– Wanneer je moeite hebt met iemand in je omgeving: Wat is één goede eigenschap van deze persoon?
– Als je de neiging hebt je afgewezen te voelen: Welk ene kleine ding is bijzonder aan mij of mijn bedrijf?

Vragen stellen aan anderen kan ook helpen als je moeite hebt je eigen behoeften te verwoorden.
– Noem één ding van je man waar jij gelukkig van wordt.
– Wat is één aspect van je werk waar jij je prettig bij voelt?

2. Het denken van eenvoudige gedachten

De tweede strategie is het denken van eenvoudige gedachten om nieuwe vaardigheden en gewoonten aan te leren, zonder er een spier voor te verrekken. De simpele techniek van gedachteverbeelding gebruikt ‘eenvoudige gedachten’ om je te helpen nieuwe sociale, mentale en zelfs fysieke vaardigheden te ontwikkelen – alleen door jezelf voor te stellen dat je ze uitvoert. Je stelt je hierbij de situatie voor, alsof je er zelf in acteert, niet alleen visueel maar ook hoor, proef, ruik en voel je wat er gebeurt.

Gedachteverbeelding kan o.a. helpen om
– Angst voor medische ingrepen te overwinnen
– Kalm te reageren in een emotioneel beladen situatie en niet in woede uit te barsten
– Je eetpatroon onder controle te houden
– Je verzet tegen dagelijkse lichaamsoefeningen uit te bannen
– Je meer op je gemak te voelen bij het praten met vreemden
– Vlot in het openbaar te leren spreken.

Gedachteverbeelding in kleine stappen:
1. Pik er een taak uit die je angstig maakt om uit te voeren. Geef jezelf minstens een maand voordat je het echt gaat uitvoeren.
2. Bepaald hoeveel seconden je per dag aan je gedachteverbeelding gaat besteden. Ja, seconden. Maak het klein en behapbaar. Herhaling is belangrijk.
3. Ga rustig zitten of liggen en doe je ogen dicht.
4. Stel je voor dat je je in die lastige situatie bevindt en kijk om je heen. Wat zie je? Wie zijn er aanwezig? Hoe zien ze eruit, wat dragen ze en hoe is hun houding?
5. Welke geluiden, geuren en smaken zijn er om je heen?
6. Stel je voor dat je zonder een spier te bewegen de handelingen uitvoert. welke woorden gebruik je? Hoe klinkt je stem en hoe trekt die door je lichaam? Wat zijn je fysieke gebaren?
7. Stel je een positieve reactie voor.
8. Breid je tijd langzaam uit, maar alleen wanneer de huidige stap moeiteloos gaat.
9. Wanneer je je prettig voelt bij het beoefenen hiervan, stel je dan een vreselijk scenario voor en hoe je daarop afdoende reageert.
10. Als je denkt dat je er klaar voor bent om de echte taak aan te kunnen, probeer dan eerst enkele kleine stappen.

3. Het uitvoeren van simpele acties

De derde strategie is het uitvoeren van simpele acties die succes garanderen. De vragen en gedachten kunnen je voorbereiden, maar uiteindelijk komt het natuurlijk aan op handelen. Simpele acties zijn de basis van Kaizen. Door kleine stappen te zetten die onbelangrijk of zelfs lachwekkend lijken, omzeil je kalm de obstakels waardoor je je eerder altijd uit het veld liet slaan. Enkele voorbeelden van Kaizen-acties:

Niet teveel geld uitgeven – Haal één voorwerp uit je winkelwagentje voor je naar de kassa gaat.
Met lichaamsoefeningen beginnen – Ga elke ochtend enkele minuten op de loopband staan. Ja, gewoon staan!
Afvallen – Gooi de eerste hap van een dikmakende snack weg. De volgende maand gooi de eerste en de tweede hap weg. Vervolgens drie enz. totdat je de snack niet meer wilt of er geen happen meer zijn.
Omgaan met stress – Noteer elke dag welk lichaamsdeel gespannen voelt (je nek, onderrug, schouders?) Haal vervolgens één keer diep adem.
Het huis op orde houden – Kies een deel van het huis uit, stel een kookwekker op 5 minuten in en ga opruimen. Stop wanneer de wekker afgaat.
Een vreemde taal leren – Leer elke dag één woord. Als dat te moeilijk is, probeer dan elke week een nieuw woord te leren.
Meer slapen – Ga elke avond één minuut eerder naar bed of blijf ’s ochtends een minuut langer liggen.

Kaizen acties zijn gratis en kosten weinig tijd. Kaizen acties breken je verzet. De kleine veranderingen kunnen een groot resultaat geven en leiden anders moeiteloos via nieuwe acties uiteindelijk ook tot het gewenste resultaat.

4. Het oplossen van kleine problemen

De vierde strategie is het oplossen van kleine problemen, zelfs wanneer je geconfronteerd wordt met een overweldigende crisis. Door jezelf te trainen kleine problemen te herkennen en op te lossen, kun je pijnlijke problemen en oplossingen en in de toekomst voorkomen. Het herstellen van kleine foutjes in een productieproces blijkt bv grotere problemen verderop in het proces te voorkomen. In functies waarin men niet mag falen, zoals een chirurg  of een piloot, zie je vaak dat deze mensen in staat zijn zeer zwakke waarschuwingssignalen op te sporten en ferme beslissende maatregelen te treffen.

Bij de start van je veranderingsproces is het goed opmerkzaam te zijn op kleine problemen en hier iets mee te doen. Je bent net begonnen en hebt de neiging dan te willen doorgaan. Maar als je bv pijn krijgt bij het joggen, kun je ernstig letsel voorkomen door niet zomaar door te gaan. Als het einddoel in zicht is, wordt het ook moeilijker om kleine problemen op te merken, die je toch verder van je doel af kunnen brengen. Ook ten tijde van een overweldigende crisis kan het moeilijk zijn om kleine problemen waar te nemen. Maar een klein probleem aanpakken dat aan de oorsprong van de crisis staat kan wel eens veel effectiever zijn dan dure oplossingen (die vaak ook meer met symptomen dan oorzaken te maken hebben).

Deze waarschuwingssignalen komen regelmatig voor, negeer ze niet.
– Ergerlijke eigenschappen van een nieuwe partner. Een kleine ergerlijke gedraging kan een uiting zijn van een groter onderliggend probleem. Wanneer je dit herkent, kun je erover praten.
– Mindere vaardigheden van een sollicitant. Het is efficiënter om een functie niet te vervullen dan een onbekwaam iemand aan te nemen.
– Boze of kritische stemmen. De innerlijke stemmen die zeggen, waarom geef je het niet gewoon op? Deze stemmen stimuleren de vecht-of-vluchtreactie en houden vooruitgang tegen. Je kunt de stemmen laten zwijgen door ze met je bewustzijn te confronteren en kleine stappen te zetten.
– Kleine hardnekkige signalen van pijn bij lichaamsbeweging.
– Een zwak maar zeurend gevoel dat er iets mis is. Als je het gevoel krijgt dat de stap die je aan het zetten bent of het doel dat je voor ogen hebt niet juist is, geef je innerlijke wijsheid dan het respect dat zij verdient. Door er aandacht aan te geven kun je een klein vlammetje doven voordat het een vernietigende brand wordt.

5. Het geven van kleine beloningen

De vijfde strategie is het geven van kleine beloningen aan jezelf of anderen om de beste resultaten te bereiken. Kleine beloningen zijn de perfecte aanmoediging. Ze zijn niet alleen goedkoop en gemakkelijk, maar stimuleren de innerlijke motivatie die nodig is voor blijvende verandering. Grote beloningen zijn een externe motivator, kleine beloningen stimuleren je interne motivatie. Mensen worden vaak het meest gemotiveerd door waardering. Je geliefd en gehoord voelen, en trots zijn op wat je gedaan hebt.

Een goede beloning bezit drie eigenschappen:
– De beloning moet bij het doel passen. Wanneer je wilt afvallen is een beloning die met eten te maken heeft ineffectief.
– De beloning moet bij de persoon passen. Wat voor jou een beloning is, hoeft het voor de ander niet te zijn. Een ondersteunende vraag kan zijn: hoe weet je dat men van je houdt /  je waardeert?
– De beloning mag niets of weinig kosten.

6. Het herkennen van kleine momenten

De zesde strategie is het herkennen van kleine maar beslissende momenten die ieder ander negeert. De levensbenadering van Kaizen vereist een trager tempo en waardering van kleine momenten. Deze plezierige techniek kan tot creatieve doorbraken en versterkte relaties leiden en je dagelijks stimuleren.

Wanneer je een plan voor verandering uitvoert en je merkt dat je verveeld, rusteloos bent of vast zit, bekijk dan of je plezierige momenten kunt opmerken. Mensen die veel succes hebben, kunnen hun nieuwe gedrag omzetten in een bron van plezier en trots. Concentreer je op de momenten van verandering die je vreugde schenken.

‘De ware schepper wordt herkend aan zijn vaardigheid op elk moment in de gewoonste en nederigste dingen iets op te merken dat waardevol is.’ – Igor Stravinsky

Het ontwikkelen van een bewustzijn voor kleine momenten.
1. Zoek een persoon met een andere mening dan de jouwe over sociaal-politieke kwesties als abortus of wapenbezit. het is beter als deze persoon een vreemde is en geen familielid of vriend.
2. Begin een gesprek met deze persoon en stel vragen met slechts één doel: zijn of haar standpunt ontdekken en de redenen ervan begrijpen.
3. Probeer geen discussie aan te gaan, te overtuigen of veroordelend te klinken.
4. Je weet dat je succes hebt als je die persoon steeds meer ziet ontspannen en als hij of zij jouw interesse en respect opmerkt.

Kaizen is de basis van sterke relaties, opgebouwd uit een reeks kleine momenten. Het zijn de kleine momenten waaruit de waardering voor elkaar blijkt die belangrijker zijn dan grote verrassingen.

De meesten van ons besteden zoveel tijd aan het verleden of de toekomst dat we de kleine momenten mislopen. Als je merkt dat je jezelf verliest in zorgen of spijt, probeer dan dit:
1. Vraag jezelf: Moet ik iets leren veranderen door deze gedachten of spijt?
2. Als het antwoord ja is, zet dan die stap voor verandering. Als het antwoord nee is, en dat is het vaak, zoek dan in de kamer naar een voorwerp of persoon waar jij je het prettigst bij voelt. Richt je gedachten hier dertig seconden op. Deze actie leert je hersenen van het moment genieten.

Implementatie van deze strategieën in je leven helpt om succesvol te zijn in de doelen die je jezelf stelt en  een optimistisch geloof in je potentieel voor blijvende verbetering!

Vond je deze samenvatting interessant, kan ik je zeker het boek aanraden voor meer voorbeelden en uitleg.

Vier keer is scheepsrecht

In 2016 nam ik mezelf voor te gaan trainen voor de avondvierdaagse. Ik kon niet veel verder lopen dan 2 km hetgeen in de zomer kort is. Het grootste deel van mijn leven was dat al mijn grens. De fysio gaf me een oefenschema. Na een paar weken kreeg ik echter de ene na de andere blessure. Ik begon te ontdekken dat ik een ongunstig looppatroon had, waarmee ik mijn lichaam teveel belastte.

Een aantal hulpverleners verder kon nog steeds niemand me daar echt mee helpen en was de avondvierdaagse allang vervlogen in de avondzon. Het jaar daarop kreeg ik een gek bulten-op-mijn-hoofd virus en aansluitend een longontsteking in de maanden voorafgaand aan de avondvierdaagse.

In 2018 een nieuwe poging. Inmiddels een revalidatietraject en semi-orthopedische schoenen rijker en eindelijk iemand getroffen die me kon tonen hoe ik mijn looppatroon kon verbeteren. Door een gekneusde teen liep ik echter twee maanden vertraging op in mijn trainingsschema en opnieuw lijkt 2 – 2,5 km een grens waar mijn lichaam niet goed voorbij komt.

Nu besloten dat viermaal scheepsrecht is en ik de avondvierdaagse bewaar voor 2019. Nu ga ik eerst blijven wandelen op deze afstand tot mijn lichaam er geen moeite meer mee heeft en daarna weer uitbouwen.

Op levenslange grenzen doorbreken
Op 2019 avondvierdaagse
Op langere zomerwandelingen

Eigenwijsheid

Eigenwijsheid, het laat je

  • afwijken van gebaande paden
  • durven afwijken
  • loskomen van wat anderen zeggen
  • loskomen van ‘hoe het hoort’
  • je passie volgen
  • je eigen weg volgen
  • luisteren naar je gevoel

En het geeft kracht, moed en daadkracht

Eigenwijsheid, het laat je soms ook

  • doof zijn voor adviezen
  • je verstand negeren
  • voor omwegen kiezen


Hoe fijn is het dan als je in een groep mag komen, waar jouw afwijkende pad ook hun pad is? Waar jouw eigen wijsheid ook hun wijsheid is?